تبلیغات
گردون - معزفی فیلم از روز آنلاین

گردون

معزفی فیلم از روز آنلاین

شنبه 12 آذر 1384

آرینا امیر سلیمانی

۱۱ آذر ۱۳۸۴

فیلم روز در این شماره به معرفی 10 فیلم روز سینمای جهان می پردازد، در هفته ای که اکران فقیر چیز دندان چشمگیری نداشت.

فیلم های روز سینمای جهان

ns_stay_01.jpg

بمان Stay
کارگردان: مارک فارستر. فیلمنامه: دیوید بنیآف. مدیر فیلمبرداری: روبرتو شیفر. تدوین: مت چیس. موسیقی: Asche & Spencer . طراح صحنه: کوین تامپسون. بازیگران: اوان مک گرگور[سام فاستر]، رایان گازلینگ[هنری لتام]، کیت برتون[خانم لتام]، نائومی واتس[لیلا کاپپر]، باب هاسکینز[دکتر لئون پاترسون]، جنین گارفالو[دکتر بث لوی]. ٩٩ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکا.

سام فاستر دکتر روانشناس، می خواهد تا جلوی خودکشی مریض به نام هنری لتام را در شب تولد بیست و یک سالگیش بگیرد. اما جلسات گفت و گو با هنری باعث می شود که مرز میان واقعیت و توهم در ذهن سام به هم بریزد. درگیری بیش از حد سام با حوادث زندگی هنری باعث می شود که رابطه سام با محبوبش لیلا – مریض سابق وی- نیز دچار مخاطره شود و به زودی حوادثی که درک آن برای سام مشکل است، برای او و دیگران رخ می دهد.

چرا باید دید؟
بهترین فیلم هفته که فیلمنامه پیچیده، فیلمبرداری و تدوین بدیع و کارگردانی خوب آن باعث می شود تا بعدها برای تماشای فیلم دیگری از مارک فارستر شتاب کنیم. یک تریلر روانشناختی خوش ساخت که پایان غافلگیرانه ای دارد و کمتر جایی برای حدس تماشاگر باقی می گذارد. بازی های مک گرگور، هاسکینز و واتس طبق معمول خوب است، اما بازی رایان گازلینگ جوان غافلگیر کننده است. مارک فارستر آلمانی تبار و بزرگ شده سویس است. در نیویورک سینما خوانده و تا امروز پنج فیلم ساخته که یافتن نورلند- آخرین آنها قبل از بمان – برایش جوایز متعددی از جشنواره های مختلف به ارمغان آورده است. او در سال ١٩٩٥ با ساختن Loungers وارد هالیوود شد و با سومین فیلمش Monster's Ball به شهرتی سزاوار دست یافت. "بمان" پنجمین فیلم او با بودجه ای ٥٠ میلیون دلاری تولید شده و مطمئناً در مراسم اسکار آتی بخت دریافت چند جایزه را دارد. تماشای فیلم به مشتاقان تریلرهای روانشناختی و تماشاگران سخت گیری که به دنبال چیزهای تازه هستند ، توصیه می شود.

ns_Anatomie_de_l_enfer_01.jpg

آناتومی جهنم Anatomie de l'enfer
نویسنده و کارگردان: کاترین بریا. فیلمبرداری: یورگوس آروانتیس، سوزان گومز، گیوم شیفمن. تدوین: پاسکال شاوانس. طراح صحنه: ژان ماری میون، پدرو سا سانتوس. بازیگران: آمیرا کاسار[زن]، روکو زیفردی[مرد]. ٧٧ دقیقه.محصول ٢٠٠٤ فرانسه. برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فیلادلفیا.

زنی جوان و زیبا در یک کلوب شبانه با مردی جوان و همجنس گرا آشنا می شود. زن با او قرار می گذارد که در ازای کشف علت تنفر مرد از زنان به وی پول پرداخت کند. مرد به خانه زن که در کنار ساحل و دور از چشم مردم قرار دارد می رود و زندگی او را از نزدیک بررسی می کند.

چرا باید دید؟
آخرین فیلم کاترین بریا فیلمساز جنجالی فرانسوی که خود می پذیرد با پرداختن به موضوعات ممنوعه روی لبه تیغ فیلم می سازد. بریا با ساختن یازده فیلم کمابیش شخصی بر اساس معضلات جنسی و رویاهای زنانه از نام های قابل توجه سینمای معاصر است که با وجود استفاده از نا بازیگران و حتی بازیگران فیلم های مستهجن- مانند روکو زیفردی- توانسته سوال های بسیار مهم درباره نوع رابطه زنان و مردان و هم چنین عدم درک همیشگی زنان از سوی مردان مطرح کند. در این فیلم نیز بزرگ ترین سوال این است: زندگی و مرگ در وجود کدام یک از دو جنس نهفته است؟ پاسخ زن و در واقع بریا این است. زن زندگی می بخشد و مرد مرگ را، که خود حیاتی دوباره است. فیلم به گفته بریا نوعی بازسازی رومانس یا بهتر بگویم نسخه فکر شده تر آن است و ریتم کندی دارد. اما با این حال تماشای آن تجربه ای متفاوت است و تندروی فمینیستی رومانس را هم ندارد. بهترین فیلم بریا بعد از دختر چاق که برای طرفدارانش دیدن آن یک فریضه و برای مخالفانش می تواند بر آشوبنده باشد. اما یقیناً به یک بار تماشای آن می ارزد!

ns_dirty_love_01.jpg

عشق کثیف Dirty Love
کارگردان:جان مالوری آشر. فیلمنامه:جنی مک کارتی. مدیر فیلمبرداری: اریک وایکاف. تدوین:وارن بومن. موسیقی:دی. ای. یانگ. طراح صحنه:فرانک بولینگر. بازیگران:جنی مک کارتی[ربه کا]، کارمن الکترا[میشله]، ادی کی تامس[جان]، کم هسکین[کری]، ویکتور وبستر[ریچارد]، لاکلین مونرو[کوین]، جسیکا کالینز[مندی]، دیوید او دانل[جک]. محصول ٢٠٠٥ آمریکا.

ربه کا زمانی که درمی یابد محبوبش ریچارد – یک سوپر مدل- با زنی دیگر رابطه دارد، دچار سرخوردگی عمیقی می شود. او سعی دارد تا با کمک دوستانش بار دیگر توجه ریچارد را به خود جلب کند، اما نقشه های او همگی نقش بر آب شده و باعث دوری بیشتر ریچارد از او می شوند. اما در پایان، عشق واقعی از سوی جان نثارش می شود، کسی که بر خلاف ریچارد از فیزیک کاملاً معمولی برخوردار است.

چرا باید دید؟
دست پخت کمی تا قسمتی تهوع آور جان مالوری آشر و جنی مک کارتی که در عالم واقعیت زن و شوهرند. یک Trash واقعی که قرار است سیندرلایی امروزی باشد و چشم تماشاگران آمریکایی را به روی قابلیت های عاطفی کسانی در کنارشان هستد، باز کند. قدیمی ها می گفتند که اسامی از آسمان نازل می شوند، ظاهراً این موضوع درباره عشق کثیف صدق می کند. فیلم بر خلاف همتایانش خنده را بر نمی انگیزد و در لحظاتی، مانند خون ریزی ماهیانه ربه کا در فروشگاه و جدال احمقانه اش بر سر نوار بهداشتی، غیر از اشمئزاز حس دیگری در تماشاگر تولید نمی کند. با این حال به عنوان نمونه ای از سقوط فاحش این گونه دیدنی است و بلافاصله فراموش کردنی!

ns_spirit_trap_01.jpg

دام ارواح Spirit Trap
کارگردان: دیوید اسمیت. فیلمنامه: فیل اوشیی. مدیر فیلمبرداری: نیک ساویر. تدوین: سیمون کازینز. موسیقی: گای فلچر. طراح صحنه: کارولاین گرویل موریس. بازیگران: بیلی پایپر[جنی]، لوک میبلای[تام]، اما کاتروود[آدل]، سام ترافتون[نیک]، آلسو[تینا].٩١ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ انگلستان.

چهار دانشجوی جوان به عمارتی قدیمی اثاث کشی می کنند. تام فروشنده و معتاد به مواد مخدر و آدل دوست دختر اوست. جنی دختری خوش قلب و دارای نیروهایی غیر طبیعی و نیکی دانشجوی حساس هنر است. اما دختر دیگری به نام تینا در عمارت حضور دارد که گوشه گیر و کم حرف است. آنها به زودی کشف می کنند که ارواح در ساختمان حضور دارند و حوادثی ناخوشایند شروع به رخ دادن می کند. تام که تحت تاثیر ارواح شریر و مواد قرار دارد آدل را می کشد و قصد دارد تا جنی و نیکی را از میان بردارد، اما ارواح بیگناه عمارت به کمک جنی و نیکی می شتابند تا خود و آنان را از افسون عمارت نجات دهند.

چرا باید دید؟
یک فیلم ترسناک انگلیسی با هزینه ای متوسط که قرار است بازسازی کلید اسکلت باشد و در پیرنگ شباهت هایی آشکار با آن دارد. اما مشکل اصلی نه کپی برداری از آن فیلم، بلکه فقدان خلاقیت در کارگردانی و طراحی صحنه است که دام ارواح را تبدیل به یک تئاتر کم رمق می کند. حضور بازیگران جوان و ناشناس نیز کمتر جایی برای همدلی و همذات پنداری باقی می گذارد. چون تماشاگر نیز چون خود آنها بازی با قواعد گونه ترسناک را دمده می داند. خوشبختانه از جلوه های ویژه عجیب و غریب در فیلم اثری نیست و ارواح تا دقایق پایانی فیلم ظاهر نمی شوند. اقبال مجدد فیلم های ترسناک از دهه نود تاکنون متاسفانه منجر به ساخته شدن آثاری با تم هایی که مابه ازای بیرونی و امروزی داشته باشند نشده است و بعید است که به این زودی ها شاهد فیلم هایی چون هجوم ربایندگان جسد باشیم. با این حال تماشای دام ارواح به عنوان نمونه انگلیسی این گونه - در مقایسه با آثار همر فیلم- برای تلف کردن دو ساعت مجرب است.

ns_boo_01.jpg

*پخ! Boo! *
نویسنده و کارگردان: آنتونی سی. فرانته. مدیر فیلمبرداری: کارلبارتلس. تدوین: کریس مانلی. موسیقی: هیتر ماری مارسدن. طراح صحنه: سام گرینمیون. بازیگران: تریش کورین[جسی هولدن]، مایکل دکیکاو[کلانتر]، ام. استیون فلتی[جیکوب]، جیلون گایی[کوین]، جاش هولت[فردی]، هپی ماهانی[امت]، ریچل ملوین[مگ]، شیرلین کویگلی[هانی]، مایکل ساملاک[آلن]. محصول ٢٠٠٥ آمریکا.

پنج جوان تصمیم در شب هالووین پا به درون بیمارستان سانتا ماریا می گذارند تا صحت و سقم شایعات مربوط به جن زدگی آنجا را کشف کنند. آنها به زودی درمی یابند که ارواح سرگردانی که در آن عمارت متروکه حضور دارند، به دنبال رهایی خود از آن مکان هر که را پای در آنجا بگذارد، اسیر خود می کنند. جسی که مادرش سال ها قبل در آن بیمارستان پرستار بوده، هدف اصلی جیکوب، شریر ترین روح سانتا ماریا ، است. چون کلید رهایی وی در دستان جسی است...

چرا باید دید؟
یک فیلم متعارف ترسناک دیگر برای هالووین که سکانس آغازین اش دقیقاً از روی جیغ- لابد به قصد ادای احترام- کپی شده است. از آنتونی فرانته که مستقیماً از میان کلیپ سازان به دنیای سینما راه پیدا کرده دو فیلم بی اهمیت خداوند سخن می گوید و دنیای فراواقعی را سراغ داریم. پخ! سومین فیلم او با رعایت دقیق کلیشه های ژانر ترسناک چیز تازه ای ندارد و برای کسانی که به دیدن فیلم های ترسناک معتاد شده اند، فقط به اندازه یک ترزیق ناقابل تسکین دهنده است!

ns_notebook_01.jpg

دفتر یادداشت The Notebook
کارگردان: نیک کاساوتیس. فیلمنامه: جرمی لیون بر اساس داستانی از نیکلاس اسپارکس. مدیر فیلمبرداری: رابرت فریسی. تدوین: آلن هیم. موسیقی: آرون زیگمن. طراح صحنه: سارا ناولز. بازیگران: ریچل مک آدامز[الی همیلتون]، رایان گازلینگ[نوآ کالهون]، جینا رولندز[الی کالهون، جیمز گارنر[دوک]، سام شپرد[فرانک کالهون]، جوآن آلن[آن همیلتون]. ١٢٣ دقیقه. محصول ٢٠٠٤ آمریکا.

الی که برای گذراندن تعطیلات تابستانی به همراه والدین خود به شهری کوچک رفته، با نوآ آشنا و عاشق همدیگر می شوند. اما مادر الی به این عشق بها نمی دهد و با در فشار گذاشتن پدر خانواده سعی در از بین بردن رابطه الی و نوآ دارد. با جلوگیری از رسیدن نامه های نوآ به الی کم کم خاطره عشق آن دو کمرنگ می شود. ورود آمریکا به جنگ باعث می شود تا نوآ داوطلبانه به جبهه برود و از طرف دیگر نیز الی به پرستاری از سربازان می پردازد. الی با سربازی به نام لون آشنا و عاشق او می شود. خانواده او نیز به وصلت آن دو رضایت دارند، چون لون جوانی ثروتمند است. اما الی در آستانه ازدواج با دیدن عکسی در روزنامه می فهمد که نوآ هنوز عشق او را فراموش نکرده است. در بازگشت به شهر کوچک عشق قدیمی دوباره زنده می شود و الی باید میان بازگشت به شهر و ازدواج با لون یا ماندن و زندگی با نوآ یکی را انتخاب کند.

چرا باید دید؟

یک فیلم عاشقانه گرم و زیبا از نیک کاساوتیس که به شکل فلاش بک و از زبان نوآی سالخورده که جیمز گارنر نقش وی را بازی می کند روایت می شود. البته با یک تفاوت و آن این که الی مسن دچار فراموشی شده و این قصه مکرراً از سوی نوآ که زندگی در کنار او در بیمارستان پذیرفته، برای او گفته می شود تا حافظه اش را بازیابد. بازی هنرپیشگان اصلی فیلم، در کنار فیلمبرداری و روایت یکدست کاساوتیس- کاملاً متفاوت با فیلم های قبلی او- منجر به خلق فیلمی آرامش بخش درباره قدرت عشق شده که تماشای آن در این وانفسا یک تجربه پالایش دهنده روحی است. دومین فیلم رایان گازلینگ جوان که در این هفته شاهد آن بودیم و نشان از آینده ای درخشان دارد. فرصت تماشای این فیلم زیبا و زوج خاطره بر انگیز گارنر و رولندز را از دست ندهید.

ns_Their_Eyes_Were_Watching.jpg

جایی که چشمان آنها خدا را می بیند Their Eyes Were Watching God
کارگردان: دارنل مارتین. فیلمنامه: سوزان لوری پارکز، میسان ساگی، بابی اسمیت جونیور بر اساس داستانی از زورا نیل هرستون. مدیر فیلمبرداری: چیکو وارس. تدوین: ساموئل سی. کراتچر. موسیقی: ترنس بلانشار. طراح صحنه: روت آمون. بازیگران: هالی بری[جنی استارکس]، روبن سانتیاگو هادسن[جو استارکس]، مایکل ایلی[تی کیک/ Tea Cake]، نیکی میشیو[فیوب واتسون]، لورین تاسینت[پرل استون]، ترنس هاوارد[ایموس هیکس]. محصول ٢٠٠٥ آمریکا.

دهه ١٩٢٠، آمریکا. جنی کرافورد جوان برای یافتن خوشبختی بعد از دوبار ازدواج با جوانی به نام تی کیک همراه می شود.

چرا باید دید؟
دومین فیلم بلند دارنل مارتین کارگردان تلویزیون، درامی تاثیرگذار است که تمامی بازیگران آن سیاه پوست هستند و به نوعی داستان بنیان گذاری اولین شهرک سیاه پوستان در آمریکاست. شخصیت اصلی فیلم که هالی بری در نقش او را بازی می کند، برای یافتن خوشبختی و عشق با سه مرد همراه می شود. ابتدا پیرمردی ثروتمند که اجباراً با وی ازدواج می کند و سپس جو استارکس، مردی بلند پرواز که بعدها به مقام شهرداری می رسد و سرانجام تی کیک ، جوانی که نوع دیگری از زندگی را به وی نشان می دهد. فیلم درباره زندگی و عشق است. جنی می گوید که عشق دریایی است با کرانه های مختلف که باید همه آنها را دید، توصیه ای که من هم با آن موافقم.


                                                                                            منبع:  روز آنلاین



[ شنبه 12 آذر 1384 - 03:12 ق.ظ ]
[ویرایش شده در : شنبه 12 آذر 1384 - 03:12 ق.ظ]

[ پیام ()|| علی محمدی ] [سینما , ] [+]