تبلیغات
گردون - سایه خیال

گردون

سایه خیال

دوشنبه 9 آبان 1384

این بار در بخش سایه خیال میخواهم در باره آن بنکرافت بنویسم.

بازیگری با زیبایی ساده که کارنامه هنری او را میتوان به دو دوره تقسیم کرد. دوره اول ۱۹۵۰ است که فیلمهایش فروغی نداشت و استعدادش را به نمایش نگذاشت. دوره دوم که از دهه اول ۱۹۶۰ آغاز شد ، او با فیلمهایی مانند معجزه گر، فارغ التحصیل( گراجونت) جایکاه خود را به عنوان بازیگری بزرگ در سینما تثبیت کرد. صدای گرم و خش دار ، که کلمات را سلیس و روان ادا میکرد، این توانایی را به او بخشیده بود که بتواند در نقش زنان خشن و همچنین آسیب پذیر نقش آفرینی کند. او در طول چند دهه بازیگری مشتاقانه در هر نوع نقشی بازی کرد. از زنی اغوا گر گرفته تا بالرینی مسن یا آنی سالیوان معلم هلن کلر. به همین جهت بود که یک اسکار دو جایزه امی وجایزه های متعدد دیگر ی گر فت .او برای ایفای نقش هایش تلاش زیادی کرد تا بتواند تا انجا که ممکن است در قالب شخصیتهای بازی فرو رود.از یک پدر و مادر مهاجر ایتالیایی ،در برانکس نیویورک متولد شد وآنا ماریا لوئیزا ایتالیانو نام گرفت.ازچهار سالگی به آموزش رقص و بازیگری پرداخت وبا نام آن مارنو از ۱۹۵۰ بازیگری در تلویزیون را اغاز کرد.دو سال بعد کمپانی فاکس قرن بیستم با او قرارداد بست واو شش سال بعد رادر فیلمهای درجه دوم وسترن ودرام های جنایی از جمله لازم نیست دربزنید(۱۹۵۲)بازی کرد.در ۱۹۵۸ او که از هالیوود هنوز ندیده بود توجهش را معطوف برادوی کرد پنج سال بعد را بر صحنه تئاتر گذراند .او خود را به عنوان یک بازیگر جدی و توانا شناساند وبرای بازی در الاکلنگ دو نفره(۱۹۵۸) موفق به دریافت جایزه امی شد. همچنین دو سال بعد دومین امی و همین طور جایزه منتقدان تئاتر نیویورک را برای ایفای  نقش آنی سالیوان در نمایش معجزه گر گرفت.آن بنکرافت با چنین کوله باری از موفقیت به هالیوود برگشت تا در نسخه سینمایی معجزه گر به کارگردانی آتور پن در برابر پتی دوک نوجوان(در نقش هلن کلر ) بازی کند. این نقش اسکار بهترین بازیگر زن را برایش به ارمغان آورد.او که به علت بازی در نمایش برادوی نتوانسته بود در مراسم اسکار شرکت کند،یک هفته بعد بر صحنه برادوی جایزه اش را از دست جون کرافورد گرفت. بنکرافت در پی  این پیروزی در شماری از درام های احساسی مثل کله خشک(۱۹۶۴) - که برای بازی در آن کاندیدای دریافت اسکار شد- نقش آفرید.در همان سال با مل بروکس کمدین و فیلم ساز آمریکایی ازدواج کرد که دومین ازدواج او بود . درست هنگامی که به نظر میرسید او بازیگر نقش های مشابه و به اصطلاح تیپ می شود،در فارغ التحصیل(گراجوئت) به کارگردانی مایک نیکولز ظاهر شد. او نقش خانم رابینسن، زن میانسالی را به عهده داشت که بنجامین برادک(داستین هافمن) خجالتی و بی عر ضه را اغوا می کند. بازی در خشانش که بارز ترین مشخصه ماندگار این فیلم بود بار دیگر نامزد دریافت اسکارش کرد.در  دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ، آن بنکرافت نقشهای گوناگونی رابه عهده گرفت ، از جمله نقش مادر آمریکایی تبار وینستن چرچیل در وینستن جوان (۱۹۷۲) ، همسر مدیر لهستانی اپرا درکمدی بودن یا نبودن (۱۹۸۳) و بالرینی که میان
حرفه اش یا خانواده اش باید یکی را انتخاب کند در نقطه عطف(۱۹۷۷) . در میان نقشهای برگزیده ترش باید نقش مادر روحان
ی در اگنس راهبه خداوند (۱۹۸۵) اشاره کرد که نامزد دریافت اسکار شد ، نقش زنی که درگیر مقابله با قصد خود کشی دخترش است در شب بخیرمادر (۱۹۸۶) و همچنین در شماره ۸۴خیابان چرینگ کراس (۱۹۸۷) که در نقش ویسنده ای آمریکایی بازی کرد که مکاتبه اش با یک کتابفروش انگلیسی ( آنتونی هاپکینز) عشق متقابلی را از فاصله دور   بین آنها پدید میآورد .از آن پس بنکرافت به ندرت به صحنه تئاتر بازگشت که یکی از آنها  روبا هان کوچک بر اساس اثر لیلیان هلمن به کارگردانی مایک نیکولز در ۱۹۶۷ بود وآخرینش مستاجر نوشته ادوارد آلبی سال ۲۰۰۲ که در نقش لوییز نولسن مجسمه ساز را به عهده گرفت که به علت ابتلای او به ذات الریه روی صحنه نرفت. در سالهای اخیر گرچه نقشهایش کوچک وکوچکتر شد ولی همچنان به بازی در فیلمها ادامه داد، از جمله نقش مادر نیکلاس کیج ماه عسل در وگاس(۱۹۹۲) ، آموزش دهنده زن جوانی برای ترور در نقطه عطف بی بازگشت(۱۹۹۳) ، همچنین شخصیت خانم هاویشام در آرزوهای بزرگ(۱۹۹۸) در آخرین برگردان سینمایی آن.  بنکرافت در آخرین حضور خود در سال۲۰۰۴ در فیلم تلویزیونی بهار رمی خانم استون ظاهر شد. این ستاره به یاد ماندنی در ششم ژوئن ۲۰۰۵ به علت سرطان رحم در بیمارستانی در نیو یورک در گذشت.



[ دوشنبه 9 آبان 1384 - 11:10 ق.ظ ]
[ویرایش شده در : سه شنبه 10 آبان 1384 - 04:11 ق.ظ]

[ پیام ()|| علی محمدی ] [سایه خیال , ] [+]