تبلیغات
گردون - معزفی فیلم

گردون

معزفی فیلم

جمعه 6 آبان 1384

۵ آبان ۱۳۸۴

فیلم های روز این شماره هنر روز هم گزیده ای از فیلم های ژانرهای مخالف سینمایی واز کشورهای متفاوت است. فیلم روز با سپاس از خوانند گان عزیزی که با ارسال نظریات خوداز سراسر جهان مورد محبت قرا رمی دهند، می خواهد فیلمهای مورد علاقه خود را با ما در میان بگذارند تا نسبت به معرفی ونقد آنها اقدام شود.

فیلم های روز سینمای جهان

ns_history_of_violence_01.jpg

یک سرگذشت خشونت بار A History of Violence

کارگردان: دیوید کراننبرگ. فیلمنامه: جاش اولسون. مدیر فیلمبرداری: پیتر ساسکیتزکی. تدوین: رونالد ساندرز. موسیقی: هاوارد شور. طراح صحنه: کارول اسپایر. بازیگران: ویگو مورتنسن(تام استال)، ماریا بلو(ایدی استال)، اد هریس(کارل فاگرتی)، ویلیام هارت(ریچی کیوساک)، اشتون هولمز(جک استال).٩٦ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکا.
تام استال شهروندی نمونه، پدری ایده آل و شوهری محبوب است. او به همراه پسرش جک، دخترش سارا وهمسرش ایدی زندگی آرامی را درمیلبروک ایندیانا می گذرانند. اما وقتی دو تبهکار خشن به قصد سرقت ازغذاخوری وی دست به سلاح می برند، او ناچار به مقابله با آنها برمی خیزد و پس از گرفتن اسلحه یکی از آنها به زندگی دو تبهکار خاتمه می دهد. تام با هیاهوی رسانه ها درباره این ماجرا یک شبه تبدیل به قهرمانی محلی می شود. اما پیدا شدن سرو کله تبهکاری به نام فاگرتی آرامش تام استال را به هم می زند. فاگرتی اصرار دارد که نام او جویی کیوساک است و در گذشته آدم کشی حرفه ای بوده و از وی می خواهد تا همراهش به فیلادلفیا، جایی که به آن تعلق دارد، برود.

چرا باید دید؟

دیوید کراننبرگ کارگردان مشهوری است که فیلم های پر طرفداری مانند مگس، اسکنرها، سور عریان و همتایان مرده را در کارنامه اش دارد. اما یک سرگذشت خشونت بار در جهتی مخالف با آثار پیشین او سیر می کند و بازگشت او به جریان اصلی فیلمسازی را نوید می دهد. تماشای نتیجه آشتی کراننبرگ با سینمای هالیوود ، سه سال بعد از فیلم ناموفق عنکبوت، دیدنی است و استقبال تماشاگران و منتقدان امریکایی نشان می دهد که این وصلت نتیجه خوبی به همراه داشته است چون فقط دردو هفته اول نمایش خود توانسته بیش از ٢٢ میلیون دلار عواید کسب کند.

یک سرگذشت خشونت بار تریلری خوش ساخت و دیدنی است و به جرات می توان گفت یکی از بهترین فیلم های این ماه که در پس ظاهر متعارف خود پرسش هایی جدی درباره هویت و پس زمینه رویای آمریکایی مطرح می کند. کراننبرگ تا اواسط فیلم و کشته شدن فاگرتی سرنخی از گذشته تام استال به دست نمی دهد و با آشکار شدن مهارت او در کشتن فاگرتی و همراهانش، همسر و تماشاگران در لحظه ای کلیدی به چهره واقعی او پی می برند. او برای فراموش کردن گذشته خون بارش بسیار تلاش کرده وحتی به پسرش نیز همواره گریزازخشونت را آموخته، اما زمانی که هر دو ناگزیر می شوند دست به خشونت می زنند.

فیلم با بودجه ای ٣٢ میلیون دلاری بر اساس داستانی مصور از جان واگنر و وینس لاک ساخته شده و از یک فیلمبرداری عالی و بازی های خوب ویگو مورتینسون و ماریا بلو بهره مند است. درباره اد هریس واقعاً نمی شود حرف زیادی زد، او در هر نقشی کوتاه یا بلند فرقی نمی کند، همیشه خوب است. یکی از بهترین بازیگران نقش مکمل در سینمای آمریکا که هنوز به جایگاهی که شایسته اش بوده، نرسیده است. دیدن این فیلم به همه طرفداران کراننبرگ و کسانی که تشنه دیدن فیلم های خوب هستند اکیداً توصیه می شود.

ns_nyoee_01.jpg

عروس ها Nyfes /Brides

کارگردان: پانته لیس وولگاریس. فیلمنامه: ایو انا کاریستیانی. مدیر فیلمبرداری: یورگوس آروانیتیس. تدوین: تاکیس یانوپولوس. موسیقی: استاماتیس اسپانودوکیس. طراح صحنه: دیمیتریس کاتسیکیس. بازیگران: دمین لویس(نورمن هریس)، ویکتوریا هارالابیدو(نیکی دوکا)، آندره آ فریول(امینه)، اوی سائولیدو(هارو)، دیمیتری کاتالیفوس(ناخدا). ١٢٨ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ یونان.

ازمیر، تابستان سال ١٩٢٢. نورمن هریس عکاس چهل و پنج ساله که عکس های جنگی اش از طرف روزنامه ای که برایش کار می کرده، رد شده در حال بازگشت به آمریکا است. نیکی دوکا زن جوان یونانی که خیاطی چیره دست است نیز جزیره اش را ترک کرده تا به شیکاگو برود. نورمن و نیکی در یک کشتی اقیانوس پیما با هم همسفرند. نیکی همراه ٧٠٠ عروس پستی دیگر است که عازم آمریکا هستند تا به شوهران شان بپیوندند. نورمن و نیکی با هم آشنا می شوند و رابطه ای عاشقانه میانشان شکل می گیرد و نورمن به واسطه نیکی از قصه غمگنانه عروس های پستی، دخترانی با لیاس های عروسی ارزان قیمت و عکسی از دامادی که هرگز ندیده اند، آگاه می شود.

چرا باید دید؟

پانته لیس وولگاریس، متولد ١٩٤٠، برای یونانی ها فیلمساز شناخته شده ای است، او از دهه ١٩٦٠ با دستیار کارگردانی وارد عالم سینما شده و تعداد زیادی فیلم کوتاه ساخته است. فیلم های کوتاه او در جشنواره های متعدد جوایز زیادی نصیب او ساخته اند. وی در ١٩٧٢ اولین فیلم بلند خود نامزدی آنا را ساخت که در جشنواره های برلین ، لندن مورد توجه قرار گرفت. او در سال ١٩٧٣ شش ماه در تبعید به سر برد، سپس در بازگشت به تقاضای مانوس حاجیداکیس فیلم بزرگ ترین آوازهای عاشقانه را ساخت. در ١٩٧٦با ساختن فیلم سیاسی روزهای شاد توجه منتقدان را به خود جلب کرد و در ١٩٨٠ زندگینامه الی تریس ونیزلوس سیاستمدار یونانی را به فیلم برگرداند. در ١٩٨٦ ملودرام سیاسی سال های سنگی در جشنواره ونیز برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد و موفقیت زیادی در یونان نیز کسب کرد. در ١٩٩٢ فیلم روزهای آرام در آگوست برنده جایزه ویژه جشنواره برلین شد. عروس ها دهمین فیلم بلند اوست و موفق شده تا تمام جوایز اصلی جشنواره سلانیک را از آن خود کند.

عروس ها قصه ای گرم و عاشقانه است که توانسته در کنار جلب نظر منتقدان ، مقام سومین فیلم پر فروش تاریخ سینمای یونان را نیز ازآن خود کند. تهیه کننده فیلم مارتین اسکورسیسی است.

ns_a_sound_of_tender_01.jpg

صدای رعد A Sound of Thunder

کارگردان: پیتر هایمز. فیلمنامه: تامس دین دانلی، جاشوا اوپنهایمر، گرگوری پواریر بر اساس داستانی از ری برادبری. مدیر فیلمبرداری: پیتر هایمز. تدوین: سیلویا لاندرو. موسیقی: نیک گلنی اسمیت. طراح صحنه: ریچارد هولاند. بازیگران: ادوارد برنز(تراویس رایر)، کاترین مک کورمیک(سونیا راند)، بن کینگزلی(چارلز هاتون)، جمایما روپر(جنی کراس)، ویلفرد هوخ هولدینگر(دکتر لوکاس). ١٠٣ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکآ،آلمان، جمهوری چک.

سال ٢٠٥٥، شیکاگو. سفر در زمان به واقعیت پیوسته و آژانسی مسافرتی Time Safari Inc. به مدیریت چارلز هاتون سفری تفریحی را برای ثروتمندان تدارک دیده است. آنها به مسافران خود سه توصیه مهم می کنند: اول این که هیچ چیز در گذشته را عوض نکنند، دوم پشت سر خود چیزی به جا نگذارند ، سوم و از همه مهم تر این که چیزی با خود به زمان حال نیاورند. اما یکی از مسافران قوانین را زیر پا می گذارد و باعث بروز واکنشی زنجیره ای می شود که زمان حال را به هم می ریزد. این تغییرات به شکل موجی شروع شده و در عرض بیست و چهار ساعت چهره شهر را عوض می کنند. آسمان تاریک شده و حیواناتی ناشناخته و خطرناک زندگی اهالی را به مخاطره می اندازند.فقط دو نفر حدس می زنند که چه چیزدرشرف وقوع است. دکترتراویس رایر سرپرست گروه مسافران زمان و سونیا راند فیزیکدان نابغه و مخترع دستگاه سفردرزمان که ادعا دارد چارلزهاتون اختراع او را دزدیده است. این دو نفر را برای بازگرداندن همه چیز به وضع سابق تصمیم می گیرند تا به رغم مخاطرات فراوان دستگاه را دوباره به کار انداخته و راهی گذشته شوند تا خود و نسل بشر را از یک نابودی حتمی نجات دهند.

چرا باید دید؟

صدای رعد بر اساس یکی از مشهورترین داستان های کوتاه ری برادبری ساخته شده است و قرار بوده تا در سال ٢٠٠٣ به نمایش درآید. اما بی پولی تهیه کنندگان درمراحل پس از فیلمبرداری ، هم چنین جاری شدن سیل در جمهوری چک در سال ٢٠٠٢ که باعث از بین رفتن بسیاری از دکورهای فیلم شد، سبب شد تا با وقفه ای طولانی به نمایش در آید. در ابتدا با پیرس برازنان برای بازی در نقش دکتر رایر و رنی هارلین برای کارگردانی صحبت شده بود، اما سرانجام پروژه به دست پیتر هایمز افتاد. هایمزمدیرفیلمبرداری و کارگردان کهنه کاری است که فیلم هایی مشابه با صدای رعد را در کارنامه دارد – پلیس زمان و پایان دوره- و به نظر می رسد که فردی شایسته برای به پایان رساندن این پروژه باشد. اما این تریلرعلمی تخیلی با ترکیبی از فاجعه نشان چندانی از مهارت های او را با خود ندارد. نقطه ضعف های فیلم زیاد است، از جمله طراحی وسایل نقلیه فیلم که به نظر می رسد از میان فیلم های درجه دو دهه هشتاد بیرون آمده اند. صدای رعد با وجود بودجه ای ٣٠ میلیون دلاری در گیشه چندان موفق نبوده و فقط برای کسانی که مایل به مقایسه داستان ری برادبری با فیلم هستند، می تواند جالب باشد. البته در پایان جز افسوس بر داستان از دست رفته و زمان و پول تلف شده چیزی به جا نمی ماند.

ns_into_the_blue_01.jpg

در اعماق دریا Into the Blue

کارگردان: جان استاکول. فیلمنامه: مت جانسون. مدیر فیلمبرداری: شین هورلبات. تدوین: نیکلاس دتوت، دنیس ویرکلر. موسیقی: پل هاسلینگر. طراح صحنه: مایا جاوان. بازیگران: چل واکر(جارد)، جسیکا آلبا(سام)، اسکات کان(برایس)، اشلی اسکات(آماندا)، جاش برولین (بیتس).١١٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکا.

جارد و سام ، دوغواص جوان که درسواحل باهاما به دنبال گنج های افسانه ای می گردند، زندگی خوب و آرامی با هم دارند. تا این که برایس دوست جارد به همراه دختری به نام آماندا سر می رسد. آنها در گشتی تفریحی در کف اقیانوس به لاشه هواپیمایی غرق شده بر می خورند که درون آن محموله ای بزرگ از کوکائین وجود دارد. آنها در نزدیکی هواپیما نشانه هایی از یک کشتی مغروقه افسانه ای نیز پیدا می کنند که گفته می شود حامل میلیون ها دلار شمش طلا بوده است. جارد می کوشد کشف خود را از رقبایی چون بیتس پنهان دارد. بیتس از او می خواهد تا در کشتی او کاری را قبول کند. اما هدف جارد یافتن پول و خرید یک کشتی مجهز مانند بیتس و بیرون آوردن کشف خویش است. برایس که جوانی حریص است او را ترغیب می کند تا با فروش مقداری از کوکائین های هواپیمای غرق شده، مبلغ مورد نیاز را تهیه کنند. اما در اولین اقدام برای فروش کوکائین ها به دام تبهکاران و در واقع صاحبان اصلی کوکائین ها می افتند که دربدر به دنبال یافتن هواپیما هستند. آنها سام را گروگان گرفته و دوازده ساعت به جارد مهلت می دهند تا محموله را از زیر آب خارج کرده و به آنها برساند، اما ...

چرا باید دید؟

در اعماق دریا با شباهت هایی بنیادی به فیلم اعماق ساخته ١٩٧٧ پیتر ییتس بر اساس داستانی از پیتر بنچلی نویسنده آرواره های کوسه دارد. یک فیلم پر ماجرا و نسخه زیر آبی ایندیانا جونزکه بینندگانش را نیز در تیتراژ پایانی با گفتن این که ٦ بیلیون دلار ثروت در کف اقیانوس ها خفته ، به ماجراجویی تشویق می کند. در اعماق دریا یک تریلر خوش ساخت است و همه چیز برای دو ساعت سرگرمی دارد؛ از جمله صحنه های زیر آب که به خوبی کارگردانی و فیلمبرداری شده اند و بازی های خوب ، از جمله اسکات کان پسر جیمز کان در نقش جوانی حریص که همه چیز را به هم می ریزد و پل واکر که با سریع و خشن به شهرت رسید و می رود که به یکی از بازیگران ثابت فیلم های اکشن تبدیل شود. جان استاکول که خود قبلاً بازیگر بوده، وقت زیادی را صرف شخصیت پردازی نمی کند، اما در ایجاد تعلیق کوتاهی نکرده و همین تماشاگران آسان پسند را راضی می کند. فروش ١٧ میلیون دلاری فیلم در دو هفته اول نمایش ثابت کننده این مدعاست.

ns_the_devil_reject_01.jpg

طرد شیطان The Devil's Rejects

نویسنده و کارگردان: راب زامبی. مدیر فیلمبرداری: فیل پارمت. تدوین: گلن گارلند. موسیقی: تیلر بیتس، راب زامبی. طراح صحنه: آنتونی ترمبلی. بازیگران: سید هیگ(اسپالدینگ)، بیل مازلی(اوتیس)، شری مون (بیبی)، ویلیام فورسایت(کلانتر وایدل)، ماتیو مک گرگوری(تینی)، کن فوره(چارلی التامونت)، لزلی استربروک(خانم فایرفلای). ١٠٩ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکا، آلمان.

کاپیتان اسپالدینگ، تینی و اوتیس اعضای خانواده وحشت انگیز فایرفلای که از حمله پلیس تگزاس جان به در برده اند، بار دیگر به راه افتاده اند و هر کس را که سر راه شان قرار بگیرد، سلاخی می کنند. کلانتر جان وایدل که برادر و خانواده اش توسط آنها کشته شده اند، به همراه افراد وفادار خود که تصمیم به اجرای عدالت دارند به تعقیب آنها پرداخته و مصمم است تا آنها را متوقف کند.

چرا باید دید؟

راب زامبی با نام اصلی رابرت کامینگز عضو یک گروه موسیقی متال و سازنده ویدئوکلیپ، با ساختن خانه هزار جسد در سال ٢٠٠٣ شروع به فیلمسازی کرد و طرد شیطان دنباله فیلم قبلی و دومین اثر اوست. طرد شیطان متعلق به رده ای از فیلم های ترسناک است که به آنها Trash خطاب می شود. فیلم هایی کم هزینه، اما خون بار و به شدت خشن که ادامه دهنده راه فیلم های خونین دهه هفتادی کسانی مانند تاب هوپر- کشتار با اره برقی در تگزاس - هستند.

طرد شیطان با هفت میلیون دلار بودجه فیلمی کم خرج است که توانسته در هفته اول نمایش خود بیش از دو برابر هزینه تولیدش را بازگرداند، اما به خاطر گفت وگوی های رکیک و جنبه های شیطان پرستانه اش باعث بروز جنجال های فراوانی هم شده است.

ns_the_cave_01.jpg

غار The Cave

کارگردان: بروس هانت. فیلمنامه: مایکا استین برگ، تیگان وست. مدیر فیلمبرداری: راس امری. تدوین: برایان بردن، نیکلاس هاسون. موسیقی: رینهولد هیل، جانی کلیمک. طراح صحنه: پی یر لوئیجی باسیله. بازیگران: کول هاوزر(تاپ بوکانان)، ادی سیبریان(تیلر)، ریک روانللو(بریگز)، مارسل لورس(دکتر نیکولای)، کیه ران دارسی اسمیت(استرودی)، دانیل دی کیم(کیم). ٩٧ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکا، آلمان.

رومانی، زمان حال. درون جنگلی که تا امروز پای کمتر کسی به آنجا رسیده، یک گروه دانشمند سرگرم تحقیق هستند. آنها درون یک صومعه متروکه قرون وسطایی ، ورودی یک غار بزرگ موسوم به دروازه دوزخ را کشف می کنند. در تحقیقات ابتدایی خود پی می برند که غار دارای یک اکوسیستم ناشناخته است. مدتی بعد یک گروه آمریکایی که در زمینه غارپیمایی تخصص دارند، پا به درون غار می گذارند. در اولین مراحل سفر انفجاری تصادفی باعث بسته شدن دهانه غار می شود. آنها برای یافتن خروجی دیگری به راه می افتند. اما به زودی درمی یابند که در غار تنها نیستند و در ژرفای تاریک غار موجوداتی دوزخی انتظارشان را می کشند.

چرا باید دید؟

بروس هانت استرالیایی تبار تا امروز فقط فیلم های تبلیغاتی و آنونس ساخته و در فیلم ماتریکس دستیار کارگردان و در شهر تاریک مسئول جلوه های ویزه بوده است. غار مانند فیلم های دنباله روی بیگانه ریدلی اسکات درباره روبرو شدن انسان ها با موجوداتی ناشناخته و خطرناک در مکان هایی کشف نشده است. بروس هانت در اولین تجربه کارگردانی خود موفق شده تا با فضا سازی خوب تماشاگران را تحت تاثیر قرار داده و عواید خوبی در گیشه نصیب تهیه کنندگان فیلم کند. فیلم با هزینه سی میلیون دلار در رومانی- کشوری با دوازده هزار غار- فیلمبرداری شده است. سازندگان فیلم تاکید دارند که داستان بر اساس حقایق علمی، مانند میکرو اکولوژی هایی که درون غارهای رومانی یافت شده، استوار است. اندرو میسون یکی از تهیه کنندگان فیلم نیز اعلام کرده که از چند غارپیمای مشهور به عنوان مشاور استفاده کرده تا فیلم به واقعیت نزدیک باشد. مشاور اصلی پروژه دکتر کریستی لاسکو- غارشناس برجسته و سردبیر مجله مشهور نشنال جئوگرافی- بوده که خود در دهه ١٩٨٠ بیش از سی و پنج نوع موجود زنده جدید در غارهای میلووا پیدا کرده است. در میان یافته های او یک صد پای ده سانتیمتری هم بوده که نیشی سمی داشته ، البته تا امروز هیچ کس اطلاعات کاملی درباره موجودات ژرفای غارها ارائه نکرده و همین دست فیلمنامه نویس و کارگردان غار را برای خیال پردازی باز گذاشته است. بازیگران فیلم که سهم عمده ای در تحقق پروژه داشته اند، ساعت های متمادی مجبور شده اند تا درون آب و لباس های خیس سر کنند. فقط برای ساخت صحنه های زیر آب فیلم ٧٥٠٠٠٠ گالن آب مصرف شده است.

ns_doom_01.jpg

هلاکت Doom

کارگردان: آندری بارتکوویک. فیلمنامه: دیو کالاهام، وسلی استرایک. مدیر فیلمبرداری: تونی پیرس رابرتز. تدوین: درک برچین، پیتر دنیسی، کریس لوید، توبی لوید. موسیقی: کلینت منسل. طراح صحنه: استیون اسکات.بازیگران: دواین جانسون/راک(سارج)، کارل اوربن(جان گریم/ریپر)، رزاموند پایک(دکتر سامانتا گریم/سام).١٠٠ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکا، جمهوری چک.

در ایستگاه تحقیقات فضایی اودلوای مریخ وضعیت اضطراری اعلام و ارتباط اش با جهان خارج قطع شده است. یک گروه عملیاتی ویژه به رهبری سارج برای حل مشکل به ایستگاه اعزام می شوند. این سربازان که برای رویارویی با هر گونه دشمنی آموزش دیده اند، خود را با حمله موجودی ناشناخته روبرو می یابند که هر کس را سر راهش قرار بگیرد، می کشد. گروه عملیاتی به زودی در می یابند که باید برای زنده ماندن و نابودی این موجود جهش یافته تا پای جان بکوشند.

چرا باید دید؟

آنری بارتکوویک لهستانی یکی از مدیران فیلمبرداری فیلم های موفق هالیوودی مانند سرعت، وکیل مدافع شیطان و اسلحه مرگبار ٤ و مارشال های ایالتی است که از سال ٢٠٠٠ با ساختن رومئو باید بمیرد شروع به کارگردانی کرده است. هلاکت چهارمین فیلم او در مقام کارگردانی و برگردان سینمایی یک بازی کامپیوتری معروف به نام Doom3 است که با هزینه ٧٠ میلیون دلار ساخته شده است. در سال های گذشته تبدیل بازی های کامپیوتری به فیلم رونق زیادی یافته ، اما تا امروز نمونه قابل اعتنایی در میان این فیلم ها یافت نشده که ارزش توجه نقادانه را داشته باشد.نقش اصلی فیلم را دواین جانسون ملقب به راک/صخره، آرنولد تازه هالیوود و قهرمان کشتی کچ آمریکا بازی می کند و طرفدارانش را از بازی خود محظوظ خواهد ساخت. همه اینها برای تماشای فیلم توسط طرفداران اکشن، بازیهای کامپیوتری و صد البته فیلم های علمی تخیلی با تم موجودات ناشناخته کافی نیست؟

ns_the_fog_01.jpg

مه The Fog

کارگردان: روپرت وین رایت. فیلمنامه: کوپر لاین. مدیر فیلمبرداری: ناتان هوپ. تدوین: دنیس ویرکلر. موسیقی: گریم ریول. طراح صحنه: مایکل دینر، گریم موری. بازیگران: تام ولمینگ(نیکی کسل)، مگی گریس(الیزابت ویلیامز)، سلما بلیر(استیوی وین)، دی ری دیویس(اسپونر)، کنت ولش(تام مالون)، آدرین هاف(پدر مالون)، سارا باتسفورد(کتی ویلیامز). ١٠٠ دقیقه. محصول آمریکا.

اهالی آنتونیو آیلند در صدد برگزاری صدمین سالگرد بنیان گذاری شهرشان هستند. صد سال قبل در سواحل صخره ای شهر یک کشتی به همراه خدمه اش در اثر راهنمایی غلط بنیان گذران اولیه شهر به هنگام مه گرفتگی غرق شده است. این راز تقریباً پنهان نگاه داشته شده، اما در آستانه مراسم مهی غیر طبیعی بر شهر فرود آمده و ارواح ساکنین کشتی غرق شده پا به درون شهر می گذارند. آنها هر کس را که سر راه شان قرار می گیرد به قتل می رسانند و هدف شان گرفتن انتقام از نیکی، استیوی و الیزابت نوادگان بنیان گذران شهر است.

چرا باید دید؟

مدتی است بازسازی فیلم های ترسناک قدیمی ، به خصوص دهه هفتادی، رونق گرفته است. در ماه های قبل شاهد نمایش خانه مومی بودیم و در یکی دو سال قبل بازسازی فیلم های مشهوری چون کشتار با اره برقی در تگزاس و سحرگاه مردگان به نمایش در آمده بودند و قرار است تا به زودی بازسازی وحشت در امیتی ویل نیز اکران شود. اما مه که بازسازی فیلم ١٩٨٠ جان کارپنتر با بازی جنت لی، جمی لی کرتیس و آدرین باربیو است در مقایسه با نسخه پیشین و با وجود بهره مندی از بودجه ای ١٨ میلیون دلاری چیزی غیر از فیلمی سرهم بندی شده با بازی های بد نیست. قهرمانان فیلم همچون موجوداتی ابله تصویر شده اند و تنها چیزی که باعث جذب تماشاگران می شود، جلوه های ویژه آن است. نقش اول فیلم را ابتدا قرار بود جولیا استایلز بازی کند، اما تحمیل مگی گریس به پروژه باعث شد تا نقشی که برای او نوشته شده بود به دلیل جوان تر بودن گریس دوباره نویسی شده واز ظرافت تهی شود. با این حال فیلم در هفته اول نمایش خود در امریکا ١٢ میلیون دلار عایدی داشته و نشان می دهد ساده پسندی طرفداران این ژانر فضا را برای ساختن این فیلم ها باز نگاه می دارد.

ns_today_u_01.jpg

امروز خواهی مرد Today You Die

کارگردان: دان ئی. فانت لروی. فیلمنامه: کوین مور، لس ولدن، دنی لرنر. مدیر فیلمبرداری: دان ئی. فانت لروی. تدوین: رابرت ای. فره تی. موسیقی: استیون ادواردز. طراح صحنه: میشله مینچ. بازیگران: استیون سیگال(هارلان بنکس)، آنتونی کرایس(آیس کول)، ماری مارو(جدا)، لارنس ترنر(تیلر دیلی)، کوین تای(مکس)، رابرت میانو(برونو). ٩٢ دقیقه. محصول ٢٠٠٥ آمریکا.

هارلان بنکس دزدی کهنه کار و یک رابین هود امروزی است که از خلاف کاران ثروتمند دزدیده و به فقرای نیازمند می بخشد. جدا دوست دختر او که توسط زنی طالع بین از خطری که در کمین هارلان است آگاه شده، از او می خواهد تا این کار را رها کند. هارلان به او قول می دهد تا بعد از آخرین کاری که پذیرفته، زندگی آرامی در پیش بگیرند. او قرار است تا رانندگی یک اتومبیل زره پوش حمل پول را در جریان یک سرقت به دقت طراحی شده توسط مکس، انجام دهد. اما کارها به خوبی پیش نمی رود و برونو همراه خشن او به ناگهان شروع به تیراندازی و کشتن نگهبانان می کند.هارلان هنگام فرار از مهلکه برونو را در خیابان رها کرده و پس از مخفی کردن میلیونها دلار پولی که درون اتومبیل بوده، توسط پلیس دستگیر می شود. به او گفته می شود که مکس کشته شده و سپس به زندانی به شدت محافظت شده منتقل می شود تا باقی عمر خود را در آن بگذراند. او در آنجا با آیس کول سردسته تبهکاران سیاه پوست دوست می شود. برونو نیز ظاهراً دستگیر و به همان زندان فرستاده می شود. هارلان از زبان برونو می شنود که همه به دنبال پول ها هستند و این که مکس زنده است وهمه این برنامه ، توطئه ای برای گرفتار کردن هارلان بوده است. هارلان با کمک آیس از زندان می گریزد تا انتقام خود را از مکس بگیرد.

چرا باید دید؟

یک فیلم دیگر از استیون سیگال که به خوبی رد گذر ایام بر چهره اش پیداست و ظاهراً به این زودی ها قرار نیست تا طرفدارانش را از هنرنمایی هایی رزمی خود را روی پرده محروم کند. فیلم قصه ای کلیشه ای دارد: ضد قهرمانی خوش قلب، آخرین سرقت، محبوبی وفادار و رفیقی خائن که باید به جزای عمل خود برسد و قهرمان در پایان رستگار شود. اما برای سرگرم کردن طرفداران سیگال همه چیز دارد، از نبردهای تن به تن او گرفته تا انفجارهای چشمگیر و ..
دان ئی. فانت لروی فیلمبردار قابلی است که از ١٩٩٦ با ساختن Saving Graceشروع به فیلمسازی کرده و امروز خواهی مرد چهارمین فیلم او در مقام کارگردانی است. امروز خواهی مرد در آمریکا، کانادا و استرالیا روی DVD پخش شده و در کشورهای دیگر روی پرده خواهد رفت.


منبع: روز آنلاین

[ جمعه 6 آبان 1384 - 10:10 ق.ظ ]
[ویرایش شده در : جمعه 6 آبان 1384 - 10:10 ق.ظ]

[ پیام ()|| علی محمدی ] [سینما , ] [+]